lördag 21 mars 2015

Ägg - näringsbomb elller kolesterolbomb

Ägg är ett av de mest omskrivna livsmedlen vi har, och inte sällan är det olika budskap som vi får om ägg och dess grad av nyttighet: ”Ägg innehåller nästan alla näringsämnen som vi behöver”, ”Ägg är bra för det ger så lågt GI”, ”Ägg är väl inte bra för kolesterolvärdena, hjärta och kärl?”. Ja, det är både positivt och negativt som man får höra om ägg.

Det är helt rätt och riktigt att ägg innehåller otroligt många olika näringsämnen. Alla mineralämnen som man i dagsläget känner till som livsnödvändiga för människan finns i ägg. Bland de vitaminer som vi har rekommendationer om att äta, finns alla representerade i ägg, med undantag för vitamin C.

GI är ett mått på hur mycket och hur snabbt matens kolhydrater påverkar kroppens blodsocker. Lågt GI ger en liten blodsockerpåverkan, medan högt GI ger en större påverkan på blodsockret. Även påståendet om att ägg ger lågt GI stämmer. Orsaken till detta är att ägg inte innehåller några kolhydrater. Målsättningen bör för den delen inte vara att kolhydrater skall undvikas i kosten, men ägg t.ex. som pålägg på en brödskiva kan bromsa upp blodsockersvaret som endast brödskivan skulle ha gett.

Hur ligger det då till med det här med äggens påverkan på våra hjärtan och blodkärl? Forskare inom området har utefter en rad studier dragit slutsatsen att en viss försiktighet kan vara på sin plats med alltför stort äggintag för personer som ärftligt har höga kolesterolvärden. Likaså personer med diabetes typ 2 kan behöva vara något försiktiga med att äta många ägg. Mer forskning efterfrågas dock för att kunna ge några säkra besked. För de allra flesta av oss friska ska det enligt forskarna gå alldeles utmärkt att äta åtminstone ett ägg om dagen.

Så nöj dig inte med att bara måla ägg i påsk, ät gärna några ägg också. Ät gärna både vitan och gulan för att få i dig av äggets unika mångfald av näringsämnen! Det enda vitaminet som vi inte hittade i ägg var ju vitamin C. Ta gärna en titt i förra blogginlägget så får du tips om just vitamin C.

Detta intressanta inlägg är taget från Familjyfood.

Intressant det som sägs: "... som pålägg på en brödskiva kan bromsa upp blodsockersvaret som endast brödskivan skulle ha gett.". Jag kommer tillbaka om "näringen" i bröd så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar