torsdag 9 februari 2017

Animaliskt fett är det bästa vi kan äta

Jag lägger in följande inlägg av Lars Bern i sin helhet för det är så bra. Både bra skrivet och bra ur mänsklig hälsosynpunkt.

Från vännen och forskaren Björn Hammarskjöld har jag fått följande mycket viktiga kommentar till den senaste krönikan. Detta måste alla som är intresserade av kost och hälsa läsa, varför jag lyfter fram hans kommentar här:

Animaliskt fett är det bästa vi kan äta. Det är livsnödvändigt och behövs för att vi ska få energi och byggstenar till kroppen. Det kan aldrig vara skadligt då vi var och en alltid bär minst 10 % av kroppsvikten i form av animaliskt fett. Det finns enstaka personer som bär på uppåt 400 kg animaliskt fett utan att dö av fettet, det är andra orsaker som de dör av.

Animaliskt protein är också livsnödvändigt men det räcker med ½g protein/kg kroppsvikt och dag, det räcker för att en nyföding ska tredubbla sin vikt på ett år. Vegetabiliska proteiner har för låga nivåer av enstaka livsnödvändiga aminosyror varför man måste äta 5-10 gånger mer vegetabiliskt protein än animaliskt protein. Dessutom finns det för låga nivåer av protein i växter. om man ska äta de av Livsmedelsverket älskade bönorna, som torkade innehåller lika många gram protein som kött per 100 g. Men man måste äta 15 till 30 hg kokta bruna bönor för att motsvara 1 hg kött ur proteinsynpunkt.

Kolhydrater är inte livsnödvändiga, vi behöver inte äta en enda molekyl socker för att överleva, levern gör alla sockerarter vi behöver.

Kolhydrater är giftiga, mer än 25 g glukos i blodet hos en 70 kg person orsakar akut död i glukosförgiftning. Sen vill Livsmedelsverket att jag ska äta 480 g glukos per dag, alltså försöka begå självmord minst 20 gånger per dag. Lyckligtvis kan kroppen hos en frisk person via alla försvarsmekanismer överleva Livsmedelsverkets kostråd på kort sikt. Men alltför många drabbas av fetma, sockersjuka typ 2, inflammationer, hjärt- kärlsjukdom med många flera sjukdomar.

Fruktos är 5-10 gånger giftigare än glukos så mer än 10 g fruktos bör man inte äta per dag.

Grönsaker behöver vi äta frysta eller kokta eller torkade (the och kaffe) för att få i oss alla de salter vi inte annars får i oss.

Frukt, bär och nötter bör minimeras på grund av för mycket inflammationsdrivande fruktos och omega-6-fetter.

Med andra ord, ät riktig mat med kött, fisk, ägg och animaliskt fett. Lägg till grönsaker och rikligt med salt, helst äkta havssalt med högst 78 % natriumklorid (NaCl) och resten bestående av andra salter (mikronäringsämnen) . Saltet behövs för att minska blodtrycket – ja du läster rätt!

Ät mer salt vid LCHF-kost.

Det enda kloka är att vara köttätare!

Klimatbluffen och HC Andersen

Björn Hammarskjöld

Hypertension in 2017—What Is the Right Target?

tisdag 7 februari 2017

När blev SKL en myndighet

Jag har ältat detta erbarmliga SKL tidigare och får nu god anledning att återkomma i ärendet. SKL:s kader gör vad landstings, regioners och kommuners tjänstehjon bör och borde göra. Jag undrar då vem som utför tjänstehjonens uppgifter? Det handlar faktiskt om våra skattepengar!

Här ett plock ur Läkartidningen av Malin Lindgren den 2 februari, 2017.

Den politiska och av politiker alltmer styrda intresseorganisationen SKL har fått en allt mer myndighetsliknande roll i förhållande till regeringen – men några krav på insyn, ansvar och objektivitet har inte ställts. Nu kritiserar Riksrevisionen den otydliga ansvarsfördelningen.

– Regeringen bör i första hand använda sina myndigheter för att förverkliga sin politik, och i det här sammanhanget vore det bra att förtydliga Socialstyrelsens stödjande uppgift mot landstingen. Om regeringen fortsätter att använda SKL bör rollfördelning samt regler för insyn, förvaltning och ägande förtydligas, säger projektledare Emma Wallin.

Läs hela inlägget här >>>
 

söndag 5 februari 2017

Nedläggning av sjukvården eller politiken

Visst är det märkligt att politiken lägger ner sjukhus och sjukhusavdelningar överallt i Sverige.

Min mycket relevanta fråga är varför inte Sverige lägger ner politiken. Då skulle vi i Sverige få en levande sjukvård i ordets rätta bemärkelse.

Dessutom skulle vi i Sverige spara goda offentliga slantar i den ofantliga politiska sjukvården.


Läs inlägget i Läkartidningen!

fredag 3 februari 2017

Så såg frukter och grönsaker ut förr i tiden


Jag följer ganska ofta Andreas Eenfeldts Kostdoktorn och Dietdoctor med stort nöje. Jag jämför ofta med Staffan Lindebergs skrifter. Det har nog inte framgått att den gode, numera framlidne Staffan när han menade frukt, så menade han riktig frukt.

Frukt är godis från naturen. Här är förklaringen.

Innan vi människor började odla frukter var de inte alls så stora eller söta. Titta på de här chockerande exemplen på hur våra vanliga frukter såg ut förr, för bara några hundra eller tusen år sen. Som persikan ovan som är 64 gånger större, och sötare också. Se fler exempel nedan.

Kom ihåg det när någon säger att ”människan har alltid ätit frukt”. Det är sant, men det var inte sån frukt som vi köper i mataffären idag. Det är superfrukt, som innehåller mycket mer socker än nånsin… det är godis från naturen.

Själv äter jag en frukt ibland, eftersom det smakar gott och jag är nöjd med min vikt och hälsa och verkar tolerera det. Men om jag ville gå ner i vikt utan hunger skulle jag absolut skära ner på det.

Here's what fruits and vegetables looked like before we domesticated them!

torsdag 2 februari 2017

New study links protein in wheat to the inflammation of chronic health conditions

Scientists have discovered that a protein in wheat triggers the inflammation of chronic health conditions, such as multiple sclerosis, asthma and rheumatoid arthritis, and also contributes towards the development of non-coeliac gluten sensitivity.

With past studies commonly focusing on gluten and its impact on digestive health, this new research, presented at UEG Week 2016, turns the spotlight onto a different family of proteins found in wheat called amylase-trypsin inhibitors (ATIs). The study shows that the consumption of ATIs can lead to the development of inflammation in tissues beyond the gut, including the lymph nodes, kidneys, spleen and brain. Evidence suggests that ATIs can worsen the symptoms of rheumatoid arthritis, multiple sclerosis, asthma, lupus and non-alcoholic fatty liver disease, as well as inflammatory bowel disease.

Läs mer här >>>

Staffan Lindeberg är död!

Jag är chockad över beskedet. Han har varit min husguru sedan jag först träffade honom på en vårdcentral, där han jobbade tillfälligt. Han berättade då sanningen för mig. Jag var för tjock! Sedan har jag följt honom.

Senast under våren 2016 fick jag hans bok ”Maten och folksjukdomarna” i min hand av honom själv. Den var slut på förlagen. Jag trodde då att jag skulle få hans nyare bok "Food and Western Disease" i min hand så småningom med.

Nu blev det tyvärr inte så. Jag hoppas att du får vila i frid Staffan.

Om Staffan >>>

Om staffan >>>

Tyvärr är nu alla kloka sidor och inlägg Staffan skrivit borttagna. Min förhoppning är att de går att återskapa så småningom? För Staffans klokheter är alltför värdefulla för att glömmas bort.